Creatine en Atletiek

Creatine suppletie wordt niet alleen bij krachtsporten toegepast, maar ook binnen de atletiek. Creatine is één van de weinige werkzame supplementen voor iedereen die zijn prestatie wil verbeteren. Het doelgericht gebruik van creatine supplementen kan bij mensen niet alleen het uithoudingsvermogen, maar ook het sprintvermogen verbeteren en de hersteltijden na een zware training verkorten. Wie creatine inneemt in overeenstemming met de trainingsintensiteit verhoogt het energiegehalte in de spieren. Na de training stimuleert creatine bovendien een sneller herstel. Beide effecten leiden zo tot prestatieverbetering.

Er is geen ander voedingsupplement dat wereldwijd zo veel interesse heeft gewekt als creatine. Prominente atleten als de sprinter Linford Christie zweren bij het gebruik van creatine. Net als Christie, zijn vele duursporters op de hoogte van de positieve invloed van creatine op lichaamsbouw en conditie.

Wetenschappers verbonden aan de universiteit van Rome publiceerden in 1997 de resultaten van een studie naar de werking van creatine supplementen op de prestaties van tien getrainde lopers op de middenlange afstanden. Voor en na innemen van creatine liepen zij op opeenvolgende dagen 4x300 meter op 90 tot 95 procent van hun persoonlijk kunnen en 4x1000 meter op 85 tot 90 procent van hun persoonlijk kunnen. De pauzes tussen de intervallen bedroegen drie of vier minuten. De creatinegroep onderscheidde zich van de placebogroep door snellere tijden op de 4x1000 meter en aansluitend de 4x300 meter. Bovendien waren de persoonlijke tijden op de 1000 en de 300 meter beter dan die van de placebogroep.



Sportvoeding - Bibliotheek - Eiwitten - Stackers - Stacker 3 - Stacker 4
Multivitamine - Vitamines - Aminozuren - Creatine producten
Koolhydraten - Aankomen - Afvallen - Sitemap