Creatine en Sport

Creatine wordt door veel atleten gebruikt als voedingssupplement. Creatine wordt door het lichaam omgezet naar ATP. ATP is de brandstof van een spier bij een inspanning die 8-12 seconden duurt. Creatine is dus met name geschikt voor sprinters en krachtsporters. Na 8-12 seconden is de ATP voorraad zodanig verbruikt, dat de prestatie afneemt. Als de voorraad ATP afneemt, kunnen de spieren niet zo veel power meer ontwikkelen. Voldoende reden dus om te proberen de ATP voorraad door creatine te verhogen. Creatine laat je beter presteren, sneller herstellen en het is volkomen veilig.

De effecten van creatine:

  1. Toename van de voorraad creatinefosfaat, waardoor maximale energie (kracht) langer geleverd kan worden.

  2. Creatine zorgt ervoor dat er minder en minder snel melkzuur wordt opgebouwd wordt. De spieren zullen dus minder snel verzuren.

  3. Meer energie doordat er meer glycogeen beschikbaar is.

Veel wetenschappelijke studies bevestigen de positieve werking van het gebruik van creatine bij de meest uiteenlopende sporten: voetbal, fitness, atletiek, zwemmen, hockey, wielrennen, aerobics enz. Creatine geeft je op aantoonbare wijze 10-15% meer spierkracht.

In de afgelopen 4 jaar zijn er meer dan 80 verschillende studies gedaan die de positieve werking van creatine bevestigen. Vanaf 1992 wordt creatine gebruikt door bijna alle krachtsportatleten. De verbeterde tijden voor 100 meter sprint gedurende de afgelopen 8-10 jaar zijn grotendeels toe te kennen aan het gebruik van creatine monohydraat.

Positieve werkingen van creatine die wetenschappelijk worden ondersteund:

  • Prestatie-verhogend: toename van de voorraad van creatinefosfaat, waardoor maximale energie (kracht) langer geleverd kan worden.
  • Het laat je fitter voelen en geeft je het gevoel langer door te kunnen gaan
  • Verlegt de vermoeidheidsgrens tot maximaal 30 seconden bij sprintonderdelen zoals bij hardlopen en zwemmen
  • Vergroot de intensiteit van krachttraining en spierkracht
  • Meer energie doordat er meer glycogeen beschikbaar is
  • Verbetert herhaalde sprint-prestaties bij voetballen, basketbal, hockey, rugby, enz.
  • Creatine zorgt ervoor dat er minder en minder snel melkzuur opgebouwd wordt. De spieren zullen dus minder snel verzuren
  • Versnelt energieherstel na sportieve inspanningen
  • In het geval van krachttraining werkt het ook nog bevorderend voor een snelle toename van de spiergroei en een toename van het spiercel volume
  • Positieve effecten al voelbaar (en zichtbaar) binnen een week


Sportvoeding - Bibliotheek - Eiwitten - Stackers - Stacker 3 - Stacker 4
Multivitamine - Vitamines - Aminozuren - Creatine producten
Koolhydraten - Aankomen - Afvallen - Sitemap