Creatine en Wielrennen

Sinds de ontdekking in 1832 is de wetenschap gefascineerd door creatine en de werking van creatine op de skeletspieren. In de laatste jaren groeit de populariteit van creatine in de wereld van bodybuilding en fitness vanwege het vermogen om effectief kracht en spiermassa op te bouwen. Maar ook bij duursporten, waartoe het wielrennen behoort, heeft creatine een positief effect op de sporter.

In het kader van een projectstudie die door P.D. Balsom in samenwerking met andere wetenschappers in 1995 werd gehouden, werd het uithoudingsvermogen van 16 wielrenners onderzocht die deze sport actief beoefenen. Het resultaat spreekt voor zich: de creatinegroep bleek tijdens de uithoudingstest met de fietsergometer het prestatievermogen langer vast te houden. De reden was de verbeterde vermoeidheidsweerstand als gevolg van een vertraagd optredende opslag van melkzuur. Verklaring: melkzuur, in sportkringen beter bekend als lactaat, is het eindproduct van de anaërobe stofwisseling. Deze stof ontstaat als gevolg van intensieve belastingen als de spieren via longen en bloedsomloop niet meer voldoende zuurstof krijgen om in de energiebehoefte te voorzien. Een zo laat en gering mogelijke opslag van melkzuur is zeer goed voor het prestatievermogen van de sporter.

Afwisselend fietsten de sporters eerst drie minuten op ongeveer éénderde van hun kunnen en daarna drie minuten met bijna maximale lichamelijke belasting. Dit afwisselende ritme werd volgehouden totdat ze het tempo niet meer konden handhaven. De onderzoeksgroep registreerde de tijden en kwam tot verbazingwekkende resultaten: de prestaties van de creatinegroep vertoonden een stijgende lijn; dit in tegenstelling tot de prestaties van de placebogroep, waarbij geen verbetering werd waargenomen. Atleten uit de creatinegroep hadden een langere adem en verhoogden hun prestatie van 30 naar 37 minuten.

De wielrenners die voorheen creatine hadden genomen, waren bovendien in staat hun zuurstofverbruik te stimuleren terwijl ze op 90 procent van hun kunnen fietsten. Daarnaast steeg het ammoniakgehalte - een bijproduct van de stofwisseling dat ontstaat bij lichamelijke inspanning - in het bloed bij de creatinegroep slechts gering ondanks de toegenomen prestatie.



Sportvoeding - Bibliotheek - Eiwitten - Stackers - Stacker 3 - Stacker 4
Multivitamine - Vitamines - Aminozuren - Creatine producten
Koolhydraten - Aankomen - Afvallen - Sitemap