Creatine en Zwemmen

Een studie die is uitgevoerd door het Exercise Physiology Laboratory van de Ohio State University, richtte zich op de positieve effecten van creatine op het prestatievermogen van zwemmers. Bij de effecten van creatine suppletie ging het om de veranderde snelheid die in regelmatige tijdsafstanden werd gemeten bij veertien vrouwelijke en achttien mannelijke zwemmers. In een dubbel-blinde studie, waarbij twee groepen onafhankelijk van elkaar en willekeurig werden samengesteld, kreeg de eerste groep zes dagen lang een dagelijks dosis toegediend van twintig gram creatine en daarna acht dagen lang tien gram. De andere groep kreeg een placebo toegediend.

De zwemtijden werden twee maal in de week gemeten over een afstand van 50 meter en één maal in de week over een afstand van 25 yard. Daarna werden de gemeten waarden beoordeeld. Dankzij de creatine verbeterde het eindresultaat van de mannen na enkele dagen met 50 meter, terwijl in de placebogroep geen enkele verbetering te zien was. Met behulp van creatine konden de mannen hun gemiddelde resultaat verbeteren en de behaalde resultaten ook handhaven. De studie wijst uit dat de snelheid en kracht van zwemmers op korte afstand aanzienlijk toenemen bij herhaalde, zeer intensieve belasting dankzij voedingssuppletie met dagelijks 20 gram creatine.



Sportvoeding - Bibliotheek - Eiwitten - Stackers - Stacker 3 - Stacker 4
Multivitamine - Vitamines - Aminozuren - Creatine producten
Koolhydraten - Aankomen - Afvallen - Sitemap